School of Physics - Universiti Sains Malaysia

Pameran Planetarium bersempena Minggu Panitia Sains dan Matematik 2023

22 Jun 2023 - Unit Penyelidikan Ilmu Falak dan Sains Atmosfera (UPIFSA), Pusat Pengajian Sains Fizik telah dijemput untuk mengadakan pameran dan penerangan mengenai mobile planetarium bersempena dengan Minggu Panitia Sains dan Matematik 2023 yang telah dianjurkan oleh Sekolah Kebangsaan Taman Senangan. Program demikian bertujuan untuk memberi pendedahan kepada murid sekolah tentang Sistem Suria dan Angkasa Lepas. Seramai 500 orang pelajar darjah 1-6 telah berpeluang untuk menyertai pertunjukan mobile planetarium tersebut. Aktiviti ini telah diketuai oleh seorang Pensyarah iaitu Dr. Idahwati Sarudin berserta staf sokongan En. Jasnisuhardi Abdul Manab dan En. Abdul Nassier Abdul Rahim. Dua orang pelajar daripada Pusat Pengajian Sains Fizik Amir Fauzan dan Siti Syazwani Nasuha turut terlibat dalam pengelolaan aktiviti ini. Program ini telah berjaya memberi pendedahan kepada peserta tentang beberapa konsep asas astronomi seperti galaksi, buruj dan sistem suria dan juga menimbulkan rasa minat dalam kalangan pelajar sekolah yang terlibat.

22 June 2023 - Unit Penyelidikan Ilmu Falak dan Sains Atmosfera (UPIFSA), School of Physics was invited to conduct a mobile planetarium show in conjunction with the Science and Mathematics Week 2023 at SK Taman Senangan, Butterworth. The program was intended to provide school children with exposure regarding space science and the Solar System. Roughly 500 primary school students in standard 1-6 gained the opportunity to experience the mobile planetarium show. This activity was led by School of Physics lecturer, Dr. Idahwati Sarudin alongside supporting staff members En. Jasnisuhardi Abdul Manab and En. Abdul Nassier Abdul Rahim. Two students from School of Physics were also involved in this activity, namely Amir Fauzan and Siti Syazwani Nasuha. This program had successfully introduced basic astronomical concepts such as galaxies, constellations, and the solar system to the students, and also garnered interest among the primary school children.

1